Beliau adalah Burhanuddin Ibrahim
al-Bajuri bin Syeikh Muhammad al-Jizawi bin Ahmad. Beliau di lahirkan pada
tahun 1198 hijriyah ( 1783 masehi ) di desa Bajur dari propinsi al-Munufiya
Mesir. Beliau tumbuh dan membesar di pangkuan orang tuanya yang alim dan soleh,
sebab itulah beliau senantiasa dididik dengan ilamu agama, beliau belajar
al-Qur`an dan memperbaiki bacaannya kepada ayahnya sendiri.
Pada tahun 1212 hijriyah beliau
berangkat ke al-Azhar untuk menimba ilmu dari guru-gurunya, ketika itu umur
beliau masih mencecah empat belas tahun, pada tahun 1213 hijriah ( 1798 masehi
) tentera francis telah menduduki Mesir sehingga membuat beliau keluar dari
al-Azhar dan berdiam di Giza selama beberapa tahun, kemudian kembali lagi ke al-Azhar
pada tahun 1216 hijriyah ( 1801 masehi ) setelah keluarnya Francis dari negeri
Mesir.
Guru-guru Syeikh Ibrahim al-Bajuri
Guru-guru Syeikh Ibrahim al-Bajuri
Di al-Azhar Imam Ibrahim
al-Bajuri sangat giat dan tekun untuk belajar dari guru-guru yang ada ketika
itu, beliau duduk mengaji dari halaqah kepada halaqah yang lainnya, kecerdasan
beliau sangat membantu keberhasilannya dalam meraih ilmu di al-Azhar, walaupun
ketika itu al-Azhar dalam keadaan kurang baik karena baru selesai dari
penjajahan Francis.
Diantara guru-guru beliau di al-Azhar
adalah :
·
al-Allamah
Syeikh Muhammad al-Amir al-Kabir al-Maliki, beliau seorang ulama terkenal di
mesir, seluruh ulama mesir ketika itu mengambil ijazah dan sanad kepada beliau,
bahkan sampai sekarang mata rantai sanad masih tetap kepada beliau.
·
al-Allamah
Abdullah asy-Syarqawi, beliau merupakan ulama yang alim dan terkenal di Mesir
dan di dunia islam, karangannya yang banyak membuat nama beliau meroket di
seantero dunia, terlebih lagi beliau mendapat jabatan memimpin al-Azhar dan
menjadi Syeikhul Azhar ( kedudukan yang tertinggi di al-Azhar ).
·
Syeikh
Muhammad al-Fadhali, beliau seorang ulama al-Azhar yang alim dan sangat
mempengaruhi jiwa Syeiikh Ibrahim al-Bajuri.
·
Syeikh
al-Hasan al-Quwisni, beliau adalah seorang ulama yang hebat sehingga di beri
tugas untuk menduduki kursi kepemimpinan al-Azhar dan dilantik menjadi Syeikhul
azhar pada masanya.
Karangan Imam Ibrahim
Dalam masa yang begitu muda
beliau telah mampu menghasilkan beberapa buah karya yang begitu bagus, hal ini
tentu saja disebabkan kepintaran dan keberkatan ilmu beliau, diantara kitab -
kitab yang beliau karang adalah :
· Hasyiyah Ala
Risalah Syeikh al-Fadhali, merupakan ulasan dan penjelasan makna " La
Ilaha Illa Allah ", kitab ini merupakan kitab yang pertama sekali beliau
karang, ketika itu umur beliau sekitar dua puluh empat tahun.
·
Hasyiyah
Tahqiqi al-Maqam `Ala Risalati Kifayati al-`Awam Fima Yajibu Fi Ilmi al-Kalam,
kitab ini selesai pada tahun 1223 hijriyah.
·
Fathu
al-Qaril al-Majid Syarh Bidayatu al-Murid, selesai di karang pada tahun 1224
hijriyah.
·
Hasyiyah Ala
Maulid Musthafa Libni Hajar, selesai pada tahun 1225 hijriyah.
·
Hasyiyah
`Ala Mukhtasor as-Sanusi, selesai pada taun 1225 hijriyah.
·
Hasyiyah
`Ala Matni as-Sanusiyah, selesai pada tahun1227 hijriyah.
· Tuhfatu
al-Murid `Ala Syarhi Jauharatu at-Tauhid Li al-Laqqani, selesai pada tahun 1234
hijriyah.
· Tuhfatu
al-Khairiyah `Ala al-Fawaidu asy-Syansyuriyah Syarah al-Manzhumati
ar-Rahabiyyah Fi al-Mawarits, selesai pada tahun 1236 hijriyah.
·
ad-Duraru
al-Hisan `Ala Fathi ar-Rahman Fima Yahshilu Bihi al-Islam Wa al-Iman, selesai
pada tahun 1238 hijriyah.
·
Hasyiyah
`Ala Syarhi Ibni al-Qasim al-Ghazzi `Ala Matni asy-Syuja`i, selesai di tulis
pada tahun 1258 hijriyah, kitab ini merupakan kitab yang di pelajari di
al-Azhar Syarif sampai sekarang.
Diangkat menjadi Syeikhul al-Azhar
Setelah Imam al-Bajuri
mendapatkan ilamu yang banyak dari para gurunya pada akhirnya beliau diangkat
menjadi seorang tenaga pendidik di al-Azhar asy-Syarif, dengan tekun dan
keikhlasan beliau memulai kehidupannya dengan mengajar dan belajar, hingga pada
akhirnya beliau mendapat posisi yang tinggi di al-Azhar, disebabkan kebijakan
dan kealiman beliau yang begitu menonjol dari kalangan ulama pada masanya membuat
kedukukan beliau melonjak keatas sehingga beliau diangkat menjadi Syeikhul
al-Azhar menggantikan ash-Shofti yang telah meninggal dunia, kedudukan Syeikhul
azhar berada pada tangan beliau daripada tahun 1263 hijriyah sampai akhir hayat
beliau.
Peranan beliau didalam menghidupkan Minhaj
al-`Asy`ariyyah
Pada masa hidupnya Syeikh Bajuri
mazhab `Asy`ari berkembang begitu pesat, tidak berbeda dengan masa masa
pemerintahan Mamalik yang menebarkan manhaj `Asy`ariyyah, begitu juga pada masa
al-Ayyubiyyah dari masa pemerintahan Salahuddin al-Ayyubi sampai hilangnya
al-Ayyubiyyah dan bertukar menjadi pemerintahan Mamalik.
Mazhab `Asya`irah merupakan
mazhab ahlussunnah yang berkembang dari negeri barat didaerah Maroko sampai
negeri Indonesia, pada masa Ibrahim al-Bajuri sudah mulai terdengar dan hidup
mazhab yang berbeda dari mazhab ahlussunnah Wal Jama`ah, yaitu mazhab Wahabi di
bahagian timur negeri Hijaz, ketika itu mereka belum dapat menguasai
semenanjung Arab, aqidah mereka sangat bertentangan dengan mazhab Ahlusunnah
Wal Jama`ah ang di bawa oleh ulama-ulama terdahulu, mereka berpendapat
ulama-ulama Ahlussunnah yang berminhajkan `Asya`irah adalah sesat lagi
menyesatkan dan mesti dibasmi habis, tetapi wazhab wahabi ketika itu belum bisa
berkembang di sebabkan adanya kekhalifahan Utsmaniyah yang menjaga mazhab
ahlussunnah Wal Jama`ah al-`Asya`irah.
Diantara hasil tulisan Imam
al-Bajuri yang membicarakan tentang tauhid didalam minhaj al-`Asy`ariyah adalah
:
·
Hasyiyah
Kifayatu al-`Awam yang di beri nama Tahqiqul al-Maqam, kitab Kifayatu al-`Awam
merupakan karangan guru Imam al-Bajuri yaitu Syeikh Muhammad al-Fadhali, kitab
ini di pelajari oleh pelajar-pelajar al-Azhar hingga sampai juga kitab ini di
negeri Indonesia dan Malaysia, di pondok-pondok tradisional kitab ini sebagai
materi pelajaran bagi tingkatan tsanawi, diantara pondok pesantren yang
mempelajari kitab ini adalah pondok Pesantren Musthafawiyah Purba-Baru
Mandailing Natal Sumatra Utara, didalamnya memuat sifat dua puluh yang wajib
bagi Allah, dua puluh sifat yang mustahil bagi Allah, dan satu sifat yang boleh
bagi Allah, kemudian di terangkan sifat-sifat yang wajib, mustahil dan boleh
bagi para Rasul-Rasul Allah, kitab ini sangat bagus sekali di pelajari bagi
seorang yang bertahap formula.
·
al-Fathu
al-Qarib Syarah Bidayatu al-Murid, kitab ini adalah karangan al-Imam as-Siba`i,
didalamnya memuat tauhid atas minhaj al-`Asya`irah, Imam Ibrahim mencoba
mengulas dan menjelaskan isi kitab ini agar mudah di fahami oleh para pelajar.
·
Hasyiyah
`Ala Matni as-Sanusiyah, kitab Matan as-Sanusiyah merupakan kitab yang ringkas
dan bagus susunannya, membuat banyak kalangan pelajar ilmu tauhid bergairah
untuk memgkajinya, kitab ini menjadi bahan materi di berbagai lembaga
pendidikan Ahlussunnah Wal Jama`ah, baik di negeri arab maupun di Indonesia,
Malaysia dan Tailand, diantara lembaga pendidikan yang menjadikan matan
Sanusiyah dengan Hasyiyahnya Ummu al-Barahin sebagai materi pelajaran adalah
Musthafawiyah Purba Baru, banyak ulama yang telah mensyarahkan kitab ini
diantaranya adalah Imam al-Bajuri.
Syeikh
Ibrahim al-Bajuri mencoba untuk menjelaskan dan mengulas kitab yang kecil ini
dengan penjelasan yang bagus di iringi dengan dalil-dali naqal ( al-Qur`an dan
Sunnah ) dan akal.
·
Tuhfatu
al-Murid `Ala Syarah Jauharatu at-Tauhid, kitab ini merupakan Syarah dari
matan manzhumah Jauharatu at-Tauhid yang sangat terkenal di
kalangan para penuntut ilmu agama, hasil karya Syeikh Ibrahim al-Laqqani,
beliau merupakan seorang ahli didalam ilmu hadis dan tauhid, kitab ini memuat
sebanyak 144 bait sya`ir, banyak dikalangan ulama yang telah mensyarahkan kitab
ini diantaranya Imam al-Bajuri.
Imam al-Bajuri mencoba menumpukan segala kemampuannya dan keahliannya untuk mensyarahkan kitab ini, dengan cara mengulas dan memutuskan mana yang tepat dan rajih dikalangan ulama Ahlussunnah, beliau juga mengisinya dengan dalil naqal dan akal, kemudian beliau juga menyebutkan perbedaan pendapat diantara `Asya`irah dan Maturidiyyah didalam sebahagian permasalahan.
Imam al-Bajuri mencoba menumpukan segala kemampuannya dan keahliannya untuk mensyarahkan kitab ini, dengan cara mengulas dan memutuskan mana yang tepat dan rajih dikalangan ulama Ahlussunnah, beliau juga mengisinya dengan dalil naqal dan akal, kemudian beliau juga menyebutkan perbedaan pendapat diantara `Asya`irah dan Maturidiyyah didalam sebahagian permasalahan.
Dari keempat
kitab Imam Ibrahim al-Bajuri didalam ilmu tauhid dapat kita simpulkan bahwa
beliau seorang ulama `Asya`irah yang kuat dan memiliki peranan dalam
mengembangkan mazhab `Asyairah, keahlian beliau bukan saja didalam tauhid
bahkan didalam segala disiplin ilmu agama seperti Fiqih, Tafsir, Hadis, Bayan,
Mantiq, Fara`idh.
Wafatnya Syeikh Ibrahim al-Bajuri
Setelah menebarkan ilmunya kepada
generasi selanjutnya, akhirnya Imam Ibrahim al-Bajuri menghembuskan nafas
terakhirnya meninggalkan dunia yang fana menghadap Allah s.w.t. dengan tenang
dan ridha. beliau meninggal duani pada hari kamis tanggal 28 dzulqa`idah tahun
1276 hijriyah bertepatan pada 19 juli 1860 masehi, beribu pelayat hadir untuk
menyolatkan Imam besar Ibrahim al-Bajuri, beliau di solatkan di Masjid al-Azhar
asy-Syarif dan di kuburkan di kawasan Qurafah al-Kubra masyhur dengan sebutan
al-Mujawarin.
Rujukkan :
Rujukkan :
) -
Khitatu
at-Taufiqiyyah al-Jadidah : 9 / 2 ,karangan Ali Basya Mubarak, terbitan
Maktabah Usrah 2008.
- Hilyatu
al-Basyar Fi Tarikh al-Qarni ats-Tsalits `Asyar: 1 / 7, karangan Syeikh
Abdurrazaq al-Baithar, terbitan Dar Sodir Bairut 1413-1993.
Comments
Post a Comment